Vakuutusyhtiöiden maksusitoumuksilla järjestettävä sopeutumisvalmennus

Mitä

Vuonna 2022 järjestetään seuraavat sopeutumisvalmennuskurssit:

Sopeutumisvalmennuskurssi perheille 13.-17.6.2022
Sopeutumisvalmennuskurssi pariskunnille  19.-23.9.2022
Aivovamma ja oirehallinta -sopeutumisvalmennuskurssi  21.-25.11.2022
Sopeutumisvalmennuskurssi vastavammautuneille 28.11.-2.12.2022. Ajankohta siirtynyt syyskaudelle. Hakuaika päättyy 30.9.2022.

Kenelle

Aivovammaliiton sopeutumisvalmennuskurssit ovat valtakunnallisia. Ne on tarkoitettu yli 18-vuotiaille Suomessa asuville aivovammautuneille kuntoutujille ja heidän läheisilleen. Läheisiä ovat puolisot, vanhemmat ja huoltajat, lapset, isovanhemmat tai muut samassa taloudessa asuvat. Perheille tarkoitetulle kurssille voivat alaikäiset lapset tulla myös mukaan. Sopeutumisvalmennuskurssit on tarkoitettu traumaperäisesti aivovammautuneille henkilöille. Aivovammaliiton sopeutumisvalmennuskurssit ovat tarkoitettu niille henkilöille, joilla on vakuutusyhtiön maksusitoumus sopeutumisvalmennukseen. Sopeutumisvalmennus on osa kuntoutusta, ja siihen pitää olla lääkärin suositus.

Milloin

Sopeutumisvalmennuskursseille osallistuminen on ajankohtaista, kun vammautumisen jälkeinen kuntoutus ei enää etene suurin harppauksin ja uudenlaiseen elämään sopeutuminen on alkanut. Myös muuttunut elämäntilanne, johon tarvitsee tukea, käy perusteeksi sopeutumisvalmennuskursseille osallistumiseen. Kurssilta voi saada tukea parisuhteeseen tai haastavaan perhetilanteeseen. Ryhmämuotoisilla kursseilla ei ole mahdollisuutta kriisiterapiaan.

Kustannukset

Kurssit ovat osallistujille maksuttomia ja ne toteutetaan täysihoidolla sisältäen majoituksen kahden hengen huoneissa, ateriat ja ohjelman. Sopeutumisvalmennuskurssit kustannetaan vakuutusyhtiön maksusitoumuksilla. Vakuutusyhtiön maksusitoumus voi olla valmiina kurssille hakiessa tai sitä voidaan hakea vakuutusyhtiöltä kurssihaun yhteydessä. Maksusitoumus pitää olla, jotta sopeutumisvalmennuskurssille voi osallistua. Matkakustannukset ja mahdolliset ansionmenetyskorvaukset kurssin ajalta korvaa oma vakuutusyhtiö.

Haku

Aivovammaliiton kursseille haetaan ilmoitettuun hakupäivään mennessä. Kursseille haettaessa käytetään ensisijaisesti sähköistä hakulomaketta:

https://asiointi.aivovammaliitto.fi/kurssit (linkki avautuu sisäiselle kurssihakusivulle)

Paperisen hakulomakkeen löydät kurssiesitteestämme (pdf)

Paperisen kurssihakemuksen postitusosoite: Aivovammaliitto ry/Kurssit, Malminkaari 5 B, 00700 Helsinki

Lisätietoja saat Aivovammaliiton kuntoutussuunnittelijalta, puh. 050 373 9076, www.aivovammaliitto.fi

Lisätietoa:
Otto Laitinen