Saavutettavuusseloste

Tämä on Aivovammaliitto ry:n saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee palveluita www.aivovammaliitto.fi ja aivovammayhdistykset.fi ja on laadittu 4/2021.

Aivovammaliitto.fi-sivuston on arvioinut ulkopuolinen saavutettavuusasiantuntijaorganisaatio (Saavutettavuuskeskus). Aivovammayhdistykset.fi-sivuston saavutettavuus on arvioitu organisaation sisällä eikä arviointi kaikilta osin vastaa virallista arviointia.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Saavutettavuuden tila ei täytä kaikilta osin määriteltyjä AA-tason saavutettavuusvaatimuksia.

Ei saavutettava sisältö

Kohtuuton rasite

Aivovammaliitto vetoaa kohtuuttomaan rasitteeseen. Aivovammaliitto on uudistanut verkkosivunsa aivovammaliitto.fi 5/2021.

Aivovammayhdistysten sivustojen aivovammayhdistykset.fi uudistaminen toteutuu vuoden 2021 aikana. Suunnittelu on aloitettu vuoden 2020 lopussa samalla, kun aivovammaliitto.fi sivustoa on suunniteltu. Etelä-Suomen aluehallintoviranomainen on todennut, että on kohtuullista vedota kohtuuttomaan rasitteeseen siirtymäaikavaiheessa verkkosivuston osalta. Kun 23.9.2020 siirtymäaika on päättynyt ja verkkosivujen uudistus on käynnissä, voi vedota kohtuuttomaan rasitteeseen, jos tiedossa on, että verkkosivu uudistetaan pian. Tarkempi aikataulu aivovammayhdistykset.fi-projektin vaiheista ja valmistumisesta päivittyy selosteeseen asioiden varmistuessa.

Aivovammaliitto.fi-sivuston videoiden ja pdf-tiedostojen saattaminen saavutettavaan muotoon vaatii runsaasti resursseja, joten vetoamme kohtuuttomaan rasitteeseen tässä vaiheessa.

aivovammaliitto.fi-sivusto

• Kuvien vaihtoehtoiset tekstit puuttuvat osittain
  • Lomakkeet eivät ole kaikilta osin saavutettavia
  • Pdf-tiedostoja on paljon eivätkä ne ole kaikilta osin saavutettavia, esim. esitteet ja oppaat
  • Videoiden tekstitykset ja kuvailutulkkaukset puuttuvat osittain (ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita ei tarvitse tekstittää ja kuvailutulkata),

aivovammayhdistykset.fi

• Erilaiset sivut, esim. navigaatio/rakenne erilainen kullakin yhdistyksellä
  • Fontit ja fonttikoot vaihtelevat kesken tekstin
  • Kaikilla yhdistyksillä ei ole Liity jäseneksi -painiketta sivuillaan
  • Sivuilla vanhentunutta tietoa
  • Kuvakoot vaihtelevat
  • Kontrastit eivät riittäviä
  • Tiedon löytyminen haastavaa

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Kerro asiasta Ota yhteyttä -lomakkeella (linkki avautuu sisäiselle sivustolle) tai kerro sähköpostilla tiedotus(at)aivovammaliitto.fi

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastaamme kahden viikon kuluessa. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto