Tee kypärätemppu -hanke

Tee Kypärätemppu! -hanke kertoi nuorille aivoista kypärätuputtamisen sijaan

– Uteliaisuuden herättäminen on ennaltaehkäisyn paras keino ja tämä todistettiin hankkeen 3,5 vuoden aikana todeksi.

”Ei sellasta perinteistä kypäräpakotusta ainakaan.”

Muun muassa tällaisella oppilastoiveella lähti liikenteeseen Kypärätempun sisältöjen kehittäminen hankkeen ensimmäisenä toimintavuonna. Aloitimme toiminnan vuonna 2018 oletuksella, ettei nuoria juurikaan kiinnosta perinteinen kypäräkampanjointi ja tämän oletuksen myös tutkimukset vahvistivat. Kypäräsisältöä otettiin kuitenkin hankkeen toimintoihin maltillisesti mukaan, ”koska niin on aina tehty”. Palautteiden myötä vahvistui kuitenkin ajatus siitä, että nyt pitää palata vähän taaksepäin. Miksi kypärää käytetään? Jotta aivot eivät vaurioidu. Miksi on huono juttu, jos aivot vaurioituvat? Koska aivot ovat aika ihmeellinen asia. Kuinka niin ihmeellinen? Tähän ihmettelyyn pureutui Tee Kypärätemppu, joka olisi voinut olla myös Tee Aivotemppu.

Aivoista oppimisen tärkeys

Haluamme perustella nuorille ja opettajille aivoista oppimisen tärkeyttä seuraavilla väittämillä, jotka ovat ennaltaehkäisevän työmme ytimessä. Oletko Kypärätempun kanssa samaa mieltä?

1.      Meillä jokaisella on yksi ainoa kappale aivoja eikä aivoille toistaiseksi ole löydetty korvaavia osia. Kun kiinnostut siitä mitä kallosi sisältä löytyy, haluat todennäköisesti pitää aivoistasi huolta monin eri tavoin.

2.      Aivot mahdollistavat meille kaiken. Syömisen, puhumisen, tunteet, ajattelun sekä tietysti hurjan määrän erilaisia taitoja. Kun osaat pitää huolta aivoistasi, ne pystyvät ihmeellisiin juttuihin.

3.      Sutjakkaasti toimivia aivoja ei huomaa ajatellakaan, mutta kun aivot vaurioituvat, se vaikuttaa elämään hyvin monella eri tavalla. Mitä enemmän opit, sitä enemmän kypärän käyttäminenkin alkaa tuntua houkuttelevalta.

4.      Sinulla on hallussasi yksi suurimmista mysteereistä omassa kehossasi: suurin osa aivoista on edelleen tuntematonta aluetta ja opimmekin jatkuvasti lisää, miten tämä monimutkainen väline toimii. Haluatko sinä olla mukana tutkimusretkellä?

Tee kypärätemppu -hankkeen kolme vuotta

Tee kypärätemppu -hanke päättyi kesäkuussa 2021. Alussa hanke keskittyi kehittämään aivoihin ja aivojen suojelemiseen painottuvaa opetuskokonaisuutta, joka antaisi rohkaisevan sysäyksen aivojen kiinnostavaan maailmaan. Seuraavassa vaiheessa hanke aloitti kokonaisuuden pilotoinnin kolmessa koulussa ja kiersi vetämässä Aivokiihdyttämöiksi kutsuttuja opetustilaisuuksia Keski-Suomessa, Tampereella ja Espoossa. Kolmannessa vaiheessa aloitettiin opetusmateriaalien arviointi ja ryhdyttiin paketoimaan hankittua tietoa sellaiseen muotoon, joka voisi jäädä elämään hankkeen päättymisen jälkeenkin. Tästä ajatuksesta ja koronan vaikutuksesta syntyi yhteistyössä Nuorten Akatemian kanssa Päästä pyörällä -mobiilipeli, joka vie oppilaat ja muut aivoista innostuneet yhden oppitunnin mittaiselle matkalle aivoihin helpolla ja innostavalla tavalla. Peli mahdollistaa opetuksen missä vain, milloin vain ja opettajat voivat käyttää sitä itsenäisesti tai osana muita materiaaleja. Pelistä löydät muun muassa videotarinoita, monivalintatehtäviä, testejä sekä audiota. Peli on suunniteltu lähinnä opettajien käyttöön, mutta kuka tahansa voi sen ladata Aivovammaliiton sivuilta itselleen.

Päästä pyörällä -peli löytyy yhteistyökumppanimme Nuorten Akatemian nettisivuilta. Päästä pyörällä -pelin tilauslomakkeen löydät täältä (linkki avautuu sivustolle Nuorten Akatemia).

Opas Päästä pyörällä -pelin käyttämiseen löytyy tämän linkin takaa (pdf).

Ohessa myös hankkeen materiaalit aivo-opetukseen. Aivokiihdyttämö 1-2 sekä Aivo-intro ovat kokonaisuuksia, joista hanke on vetänyt opetustilaisuuksia sekä koulutuksia kouluissa. Näiden kokonaisuuksien tarkoitus on tutustuttaa oppilaat aivojen toimintaan sekä antaa innostava ensipotkaisu aivojen suojelusta ja huoltamisesta kiinnostumiselle.

Tutustu materiaaleihin:
Aivokiihdyttämö 1 (pdf)
Aivokiihdyttämö 2 (pdf)
Aivointro (pdf)

Lue lisää Aivovammaliitosta ja aivovammoista: www.aivovammaliitto.fi (linkki avautuu sisäiselle sivulle)

Yhteys Aivovammaliittoon: tiedotus(at)aivovammaliitto.fi