Hyysalo Helsingissä

Helsingin Hernesaareen avattiin vuonna 2021 Social sports club. Samaisessa tilassa järjestettiin aiemmin konsertteja ja messuja, kunnes vuonna 2020 koronapandemia sulki koko maailman. Samoihin aikoihin padelista tuli suosittu laji, joten tila muutettiin urheilukeskukseksi.

Helsingin Hernesaaren Social sport clubin tiloissa voi padelin lisäksi harrastaa muutakin urheilua. Tilaan on avattu myös Pekka Hyysalon Fight back -konseptin mukainen harjoitustila, jossa aivovamman saaneet saavat käydä maksutta kuntouttamassa itseään.

Social sports club halusi palvella paitsi padelista innostuneita, myös erityisryhmiä. Kontakti Pekka Hyysaloon poiki muun muassa aivovammojen kuntoutukseen sopivan tilan.

– Tämä studion konsepti sopii arvomaailmaani kuin nenä päähän, Pekka Hyysalo toteaa.

Hyysalolla oli aiemmin Turussa vastaavanlainen tila.

–  Samoin kuin Turussa, tarjoamme tämän tilan ilmaiseksi kaikille aivovammautuneille ihmisille. Maksuttomuus on minulle tärkeä periaate: aivovamma on jo niin raskas taakka, etten halua kenenkään joutuvan sijoittamaan rahaa omatoimiseen kuntoutumiseensa.

Hyysalo oli half pipessa ja big airissa loistanut freestyle-lahjakkuus. Hänen kilpauransa päättyi Ylläksellä huhtikuun loppupuolella vuonna 2010 hyppyonnettomuudessa saatuun vakavaan aivovammaan. Tuosta hetkestä alkoi hänen matkansa kohti kuntoutumista.

–  Aloitin aivan erilaisesta kunnosta kuin mitä nyt olen. Olen harjoittanut itseäni ja jumpannut useita vuosia. Toivon, että tämä tila ja oma kuntoutumiseni toimii inspiraationa kaikille. Jokainen voi kuntouttaa täällä itseään omat rajoitteensa huomioon ottaen. Ja harjoitteita toistamalla ja uudelleen ja uudelleen yrittämällä meistä jokainen voi kehittyä ja kuntoutua, Pekka Hyysalo kannustaa.

Teksti ja kuvat: Pia Kilpeläinen