Liikenneturvan, jonka jäsen Aivovammaliitto on, syyskokouksessa käytiin läpi ajankohtaisia liikenteeseen liittyviä asioita.
Ajokorttilain uudistus on parhaillaan lausuntokierroksella, ja sen odotetaan tulevan eduskunnan käsittelyyn vuoden 2026 aikana. Liikenneturvan hallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Miko Bergbom totesi, että uudistus on tarpeen, sillä poikkeusluvalla alaikäisenä ajokortin saaneet ovat joutuneet huolestuttavissa määrin liikenneonnettomuuksiin. Mikäli uudistus tulee voimaan, alle 18-vuotiaat eivät saisi ajaa lainkaan yöaikaan.
– Jos joku sanoo, että alaikäisen on päästävä kotiin yövuorosta, kannattaa hänelle huomauttaa, ettei alaikäinen saa lain mukaan yötöitä tehdä. Tämä perustelu on siis virheellinen, Bergbom muistuttaa.
Muita uudistuksia on riskientunnistuskoulutuksen ja teoriakokeissa huijanneiden sanktioiden lisääminen sekä alaikäisten ajoneuvojen merkitseminen kolmiolla. Bergbom huomauttaa, että kenenkään ei pidä lähteä kiusaamaan alaikäistä kuskia, sillä valitettavasti liikenteessä oleviin alaikäisiin suhtaudutaan välillä nuivasti ja kiusaa tehden.
Toinen liikenneturvaa lisäävä uudistus liittyy mikroliikkumislainsäädäntöön. Lasten sähköpotkulaudoilla liikkumista on rajoitettu.
– On täysin mahdollista, että alaikäinen sähköpotkulautailija ei tunne liikennesääntöjä. Siksi on hyvin vaarallista, että hän lähtee vilkkaan liikenteen sekaan 25 km/h liikkuvalla sähköpotkulaudalla.
Uuden lainsäädännön mukaan sähköpotkulautailijan on oltava vähintään 15-vuotias. Lisäksi kevyillä sähköajoneuvoilla ja moottorilla varustetuilla polkupyörillä ajo on kiellettyä, jos kuljettajan veren alkoholipitoisuus on vähintään 0,5 promillea tai veressä on huumausaineita.
Kuva: Valtioneuvosto on nimittänyt seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi Liikenneturvan hallituksen puheenjohtajana jatkamaan kansanedustaja Miko Bergbomin. Kuvassa oikealla Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.