Jenna Kosonen ja Matilda Gustafsson ovat aivovammautuneita nuoria naisia, jotka kutsuttiin testaamaan Playstation-pelikonsolin uutta saavutettavuustoiminnoin varustettua God of war ragnarök -peliä. Alle 18-vuotiailta kielletyn pelin pohjana on skandinaavinen jumaltarusto. Skandinaavisessa mytologiassa ragnarök tarkoitti maailmanloppua, jota edeltävinä talvina syttyy ankaria sotia.
Videopeleistä on kuluneen 20 vuoden aikana tullut aina vain näyttävämpiä ja näyttävämpiä. Tähän mennessä pelit on suunnattu pääasiassa ihmisille, joilla ei ole fyysisiä tai kognitiivisia rajoitteita. Kuitenkin vaikkapa värisokeus voi jo olla este konsolipelien pelaamiselle.
Värisokeus on yleisempi miehillä kuin naisilla, sillä miehistä kahdeksan ja naisista puoli prosenttia on värisokeita. Playstation on julkisesti vuosien varrella toivonut, että mahdollisimman moni voisi pelata konsoleita ongelmitta – eli että pelit olisivat mahdollisimman saavutettavia.
Liikkeelle on lähdetty muun muassa mahdollisuudesta räätälöidä peliohjaimen nappuloiden toimintoja. Jos esimerkiksi pelaaja ei pysty painamaan kahta nappia kerrallaan, voidaan toimintoa muuttaa.
Seuraava askel oli tuoda lukuisia muitakin helppokäyttötoimintoja pelaajan valittavaksi. Esimerkiksi hahmojen vuorosanat alettiin myös kirjoittaa. Näin kuulovammainenkin tiesi, mitä pelissä puhutaan ja kuka puhuu. Koska kaikki eivät muista pelihahmojen nimiä, voi halutessaan valita jokaisen hahmon repliikeille oman värinsä. Lisäksi voidaan valita toiminto, jossa kamera kääntyy napin painalluksella juuri siihen kohtaan, jossa pelissä sillä hetkellä tapahtuu asioita tai jonne hahmon pitää seuraavaksi mennä.
PlayStation on kertonut muun muassa peliensä saavutettavuutta esittelevässä blogissaan, että God of war ragnarök -peliä voi pelata jopa vaikeista näkörajoitteista kärsivä ihminen. Pelissä kertoja selostaa, miten monta ammusta on käytettävissä, miten paljon vihollisia on ja missä suunnassa ne ovat.
Hahmojen ja taustojen värimaailmaa sekä kontrasteja voi myös muokata, ja taustakuvan voi halutessaan poistaa kokonaan. Päähenkilö on aina oletusarvoisesti väriltään punainen ja päähenkilön ystävä sininen.
Ominaisuus on erityisen hyödyllinen, sillä esimerkiksi hahmotushäiriöstä kärsivän voi olla vaikea löytää etenemisen tarvittavia esineitä pelin normaalista värimaisemasta. Maisemasta voi myös poistaa tarvittaessa kaikki värit, jolloin tausta on valkoinen. Valkeaa taustaa vasten viholliset ja esineet erottuvat helposti.
Jos äänimaailma puolestaan häiritsee, äänet voi kytkeä kokonaan pois. Tiettyä nappulaa painamalla hahmo kääntyy automaattisesti siihen suuntaan, johon sen kuuluisi seuraavaksi mennä.
Testaajien kokemuksia
Jenna ei ole juurikaan konsolipelejä pelaillut, mutta God of war ragnarök tuntui mukavalta. Hänelle pelaamista hankaloittavia aivovamman jälkitilan oireita ovat uuden oppimisen, muistin, hahmottamisen ja keskittymisen ongelmat.
– Minulle räätälöitiin jokainen ohjaimen nappula, mikä helpotti huomattavasti pelaamistani. Lisäksi tykkäsin siitä, että taustavärin sai kokonaan pois. Myös se, että helppokäyttöisyystoimintojen ansiosta pääsin jatkuvasti etenemään, auttoi pitämään mielenkiintoni yllä.
Matildalla aivovamman jälkitilasta erityisesti kognitiiviset vaikeudet vaikuttavat pelaamiseen. Entiselle jääkiekkoilijalle esimerkiksi NHL-peli sopii tuttujen sääntöjen vuoksi hyvin, mutta moni muu peli sen sijaan turhauttaa.
– Haluan kokea onnistumisen tunteita, joita ei tosiaan tule silloin, jos jään jumiin. Jos en tajua, mitä seuraavaksi pitää tehdä, lopahtaa kiinnostukseni nopeasti. Tässä pelissä en aluksi erottanut vihollisia, mutta taustan muuttaminen valkeaksi auttoi.
Matilda kiittelee myös äänimerkkiä, joka ohjasi pelaajaa oikeaan suuntaan.
– Tästä pelistä jäi hyvä fiilis. Oikein innostuin, vaikken ole aiemmin tämän tyyppisistä peleistä perustanutkaan. Tykkään siitä, että pelissä on sopivasti haasteita. Liiallista aivojumppaa vaativa peli alkaisi väsyttää. Tässä pelissä sain kaipaamiani onnistumisen kokemuksia!
Teksti ja kuva: Pia Kilpeläinen